vrijdag 3 december 2010

6. Leerkracht

Titel: Media-wijs

Onderwerp: Een positieve actie opzetten door materiaal te ontwerpen om mediawijsheid in te oefenen

Doelgroep: Derde graad secundair onderwijs

Leergebieden:
- Gezondheidsbevordering
- ICT
- Nederlands: spreken
- Beeldopvoeding
- Sociale vaardigheden: samenwerken

Uitvoering door: groepjes van 4 leerlingen

Tijdsinvestering:  4 x 50 min
- 2 lesuren webquest en bronnen onderzoeken
- 1 lesuur poster, brief of andere presentatievorm ontwikkelen
- 1 lesuur presentaties en nabespreking


Resultaat: Een affiche, powerpointpresentatie of andere visuele presentatievorm die onrealistische mediabeelden aan de kaak stelt

Leerdoelen:
- in een groep samenwerken
- een gevoel van zelfwaardering bevorderen
- een powerpointpresentatie, brief of andere presentatievorm ontwerpen met juiste informatie
- een argumentatie ontwikkelen om een idee mee te onderbouwen
- een eigen ontwerp verdedigen

Vakoverschrijdende eindterm "Gezondheidseducatie"

- leerlingen herkennen bij zichzelf en anderen signalen van diverse vormen van partner- en sociale druk, fanatisme, discriminatie en onverdraagzaamheid en reageren daar passend en tijdig op.

Vakoverschrijdende eindterm "sociale vaardigheden":
- leerlingen communiceren doelgericht, vb. ze toetsen elkaars interpretatie en stemmen die zo nodig op elkaar af, ze brengen de eigen gevoelens en gedachten tot uiting, ze herkennen en gaan om met vooroordelen en uitingen van ongepaste beïnvloeding (manipulatie, intimidatie,...)
- leerlingen hebben er oog voor dat ze wensen en situaties benaderen vanuit eigen en andermans authenticiteit en expressie
- leerlingen helpen mee aan het formuleren en realiseren van groepsdoelstellingen door o.a.: contacten te maken, te overleggen en afspraken te maken, taken en functies te verdelen, belangen af te wegen en te bemiddelen, bij te dragen tot een goed functioneren van de groep als groep
- leerlingen streven naar een evenwicht tussen eigen wensen, verlangens en belevingen, en het groepsbelang
- leerlingen engageren zich om verantwoordelijkheid op te nemen
- leerlingen zijn bij conflicten bereid naar anderen te luisteren, hen de kans te geven zich uit te drukken, hen te respecteren, hun emotionele grenzen te accepteren en te overleggen
 
Vakoverschrijdende eindterm "leren leren":

- leerlingen kunnen diverse informatiebronnen en -kanalen kritisch kiezen en raadplegen met het oog op te bereiken doelen
- leerlingen kunnen zelfstandig informatie kritisch analyseren en synthetiseren

- leerlingen kunnen op basis van hypothesen en verwachtingen mogelijke oplossingswijzen realistisch inschatten en uitvoeren
- leerlingen kunnen de gekozen oplossingswijze en de oplossing evalueren
- leerlingen kunnen hun leerproces sturen, beoordelen op doelgerichtheid en zonodig aanpassen
- leerlingen kunnen communiceren over hun eigen interesses, capaciteiten en waarden
- leerlingen kunnen de verschillende fasen van een keuzeproces doorlopen en rekening houden met de consequenties
- leerlingen kunnen omgevingsinvloeden op het keuzegedrag onderkennen en er zich tegenover positioneren


Webquestmaker: Els Verheyen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.